24 sep -09

Datum: 2009-09-24 | Tid: 15:40:57
Hittills har det blivit rullskridskor med Bamse och så har man finslipat några saker :) Det blev en längre tur än vad det brukar vara idag.. Det gick bra och Bamse fick springa lite :) Han älskar verkligen det :)

Igår skulle det bli träning i inhägnaden men när vi gick det, började Bamse varva upp. Han började fokusera på att bara få komma in. Så jag bestämde mig för att träna honom genom att gå fram och tillbaka.. Det finns alltså en stig in till inhägnaden.. Så fort vi gick förbi den, svängde han till höger till stigen (Bamse är alltid på min vänstra sida). Men han fick inte gå in den.. Vi gick där i ungefär 30 minuter.. Till slut blev han lugn och brydde sig inte.. :) Så man berömde honom och sen gick vi hemåt.. Han brukar bli glad när vi är på väg till inhägnaden men inte så att han inte lyssnar eller så. Man kan gå till inhägnaden eller förbi utan att han tror att vi ska gå in där, Men just igår, verkade det som att han visste att vi skulle gå in och började varva upp.. Då tycker jag att det är viktigt att träna :)

Förut var man tvungen att alltid träna honom men nu är det sällan att han reagerar sådär. Det var längesen att han var sån som igår.. Det var lite "oj de var ett tag sen" :p

Hm, ser att texten är lite konstig men strunt i den om ni inte förstår ;)


Här kommer artikeln som jag pratade om:

"En princip alla etologer är eniga om är att alla beteenden är egoistiska. Det innebär att ingen gör något för andras skull - bara för sin egen del. Hallå, där stämmer inte, tänker du. Hönan offrar ju sitt liv för sina ungar genom att lägga sig över äggen när redet brinner. Det kan väl inte vara egoistiskt. Jo, det kan det faktiskt. Låt oss tänka oss att hönan hade fyra ägg i redet. Var och en av ungarna bär på 50% av moderns gener (och 50% av faderns). Hönan själv har naturligtvis 100% av sina egna gener. Genom att offra sig själv förlorar hönan sina egna 100% gener, men de fyra ungarna har tillsammans 200% av moderns gener- Resultatet är därför att fler av moderns egna gener förs vidare, än om hon skulle ha räddat sig själv. Detta kallas the selfish gene-teorin. Det är ett av naturens välkända fenomen att djur offrar sig själv för sina släktingar. Men det är faktiskt egoistiskt eftersom det gör att fler av djurets egna gener förs vidare än om det skulle ha räddat sig själv istället.
Religiösa människor gör ofta en massa för sina medmänniskor. Lönen för mödan får de i himlen. Ännu ett exempel på egoistiskt beteende.
Och kom inte och säg att du köper blommor och konfekt till din fru bara för hennes skull. Det har nog åtskilligt mer att göra med obehaget det skulle innebära om du skulle glömma bröllopsdagen - eller kanske att det är större chans till diverse extraförmåner för dig när frugan är på bra humör. Hallå, vänta lite nu. Man gör faktiskt saker och ting utan baktankar ibland. Jag tycker faktiskt om att göra min fru glad. Japp, där sa du det. Att se din fru glad ger dig en bra känsla. Det är det som är det egoistiska målet med ditt beteende, även om du inte tänker på det själv. Inga problem med att defininera ditt beteende som egoistiskt. Men du behöver inte hänga med huvudet bara för att du är och förblir en egoistisk person, i likhet med alla andra levande skapelser. Så länge det skänker dig glädje att se andra personer nöjda, kan du tryggt karaktärisera dig själv som en sympatisk person.
I samband med hundträning pratas det ofta om will to please - att hunden jobbar för att tillfredsställa ägaren. Det är oprecist. Ingen hund gör någonting för sin ägare. De gör det för sin egen skull! Antingen gör de som ägaren säger för att få godis eller något annat de vill ha. Eller också gör de det för att slippa få ovett eller något ännu värre. Hunden gör aldrig något för att du säger det. Den gör som du säger för att det innebär en eller annan fördel för den själv.
Om du ska lära din hund något, har du två möjligheter. Du kan få hunden att jobba för något den vill ha - eller så får du den jobba för att undgå något den tycker är obehagligt (tvång på vanlig svenska). Ingen hund glr någonting över huvudtaget för ingenting. Uttryck som att hunden ska göra det för mig, inte för godiset illustrerar bara att ägaren inte vet speciellt mycket om beteenden och inlärning"


Vad tycker ni själv?

Kommentarer
» Sia

inhängande är det där nära varberga o oxhagen? undrar

Datum: 2009-09-24 | Tid: 16:08:29
» Chi

Visst är vi egoistiska!

Datum: 2009-09-24 | Tid: 17:07:22     Url: http://www.metrobloggen.se/huahua
» Patricia & Duke

Vi har bara tagit det lungt (sen igår) och busat o myst hela dagen. Sånna dagar behövs ju också! :D

Vi lekte med en pinne på gräsmattan och tillslut satte jag mig ner där och Duke kröp upp i mitt knä och gnagde på sin pinne. Så jag passade på att njuta av att hösten är påväg. Riktigt mysigt!

Äntligen har jag en hund och jag blev så jäkla glad av att sitta o tänka på det :D! Så vi har haft en matte o vovve dag helt enkelt :D!

Vad har ni gjort?

Datum: 2009-09-24 | Tid: 18:15:00     Url: http://dukesdagbok.blogg.se/
» Trican

Det går väl bättre och bättre egentligen, men mitt självförtroende är i botten=/

Datum: 2009-09-24 | Tid: 19:53:35     Url: http://www.metrobloggen.se/tila
» Rebecka

Haha jaa det stämmer ju det som står i texten :)

Datum: 2009-09-24 | Tid: 21:05:14     Url: http://beems.blogg.se/
» Silje

Smart att träna bamse så! Clifford har också ett sådant beteende (som säker många hundar också har) att han snäglar/går mot platserna som han tror vi skall eller förväntar att vi skall. Då brukar jag också, ofta, att gå andra väger så han skall fatta att det faktisk är jag som bestämmer :P Smart att inte få in dit sen också, då lär han sig ju att ni inte alltid skall dit även om ni går den vägen!



Och den med egosim... Vad läskigt att läsa, i alla fall när man själv känner att man gör allt för andra (som jag gör). Jag är "världens snällaste" för jag gör alltid saker för andra.. Men kanske jag är mer egoistisk som gör det.. HAHA. Tankeställare det där.

Blev en slapp dag igås med, dåligt av mig, men jag får gottgöra det i helgen :P

Datum: 2009-09-25 | Tid: 08:18:29     Url: http://lifeofcs.blogg.se/
» Joakim (BROR)

Hehe, Vad sköönt att de gick bra! =D

Tips på trääningsaker?

Datum: 2009-09-25 | Tid: 11:20:13     Url: http://metrobloggen.se/grodan09
» Anonym

Hjälp mi med bloggheader, please :D

Datum: 2009-09-25 | Tid: 11:20:32
» Linda & Azi

www.freewebs.com/maxomea/ de syr sele py. 500 kr. CK 900 kr ngt.

Datum: 2009-09-25 | Tid: 11:34:40     Url: http://astirazalea.blogg.se/
» Trican

Alla är nog egoistiska på sitt eget lilla vis. Även om vissa aldrig skulle erkänna det. Vad det egentligen gäller djur är det ju svårt att veta, kanske gör de det för att vi ska bli glada.

Ha en toppen dag=)

Datum: 2009-09-25 | Tid: 12:31:25     Url: http://www.metrobloggen.se/tila
» Nicole

Ja det stämmer så bra så bra. Hunden jobbat för belöning, i andra fall för att slippa obehag, men jag föredrar träning med de första, posetiv inlärning. Och visst stämmer det att hunden är ute efter godiset,.. Samtidigt kan jag tycka att de visst kan jobba för att göra oss nöjda. Alfons kan gå ett helt lydnadspass och bara få beröm av mig och vara jätte nöjd (eller så är det at han bara vätat på att få godis, och bara hållit ut länge) Haha va vet jag :)

Datum: 2009-09-25 | Tid: 12:48:11     Url: http://convictionsdeamon.wordpress.com
» Patricia & Duke

Vad härligt! Vad skall ni göra i malmö då? :)

Vi skall ut på promenad med hundhuset imorgon så jag har bakat bullar och brownies att ta med då :D. Sedan hade jag tänkt att vi skulle ut i skogen och plocka blåbär. Det har inte blivit av än då det alltid blivit dåligt väder just när killen slutar xD. Får se om jag kanske lägger ut ett litet spår till Duke när vi ändå är i skogen eller om vi tränar lite inkallning.

Datum: 2009-09-25 | Tid: 12:57:53     Url: http://dukesdagbok.blogg.se/
» Silje

Man gör det ju dumt för sig själv om ma inte tränar hundarna så, då tror de ju att de får gå som de vill. Och det vill jag ju inte.

Blir nog passivitetsträning imorgon också. Clifford måste lära sig att han inte får hälsa på alla som ser på honom eller som pratar med mig ;)

Datum: 2009-09-25 | Tid: 12:58:20     Url: http://lifeofcs.blogg.se/
» Tina & Miracle

Absolut, hade varit kul! Har ju fått tummen ur röven och börjat köra seriöst, bl.a. WP, och det går framåt! :) Kom dit och låna en sele kanske? :D

Datum: 2009-09-25 | Tid: 13:02:01     Url: http://minmiracle.blogg.se/
» Trican

Tack, det ska vi försöka ha. Har ni planerat in någon speciell aktivitet?

Datum: 2009-09-25 | Tid: 13:20:11     Url: http://www.metrobloggen.se/tila
» Patricia & Duke

Haha :D så går det när man har väldigt vassa och stora tänder.

Aw så sött :) älskar bäbisar!

Datum: 2009-09-25 | Tid: 13:21:16     Url: http://dukesdagbok.blogg.se/
» Tina & Miracle

Det är tisdagar, lördagar som är "fasta" dagar samt torsdagar kan man träna frivilligt om det finns fler som är intresserade då. :)

Datum: 2009-09-25 | Tid: 13:25:08     Url: http://minmiracle.blogg.se/
» Elenor

Sv: Självklart, jag förstår dig men det är helt sjukt! :*(

Datum: 2009-09-25 | Tid: 14:42:30     Url: http://ellyellis.blogg.se/
» Sofia & Hiro

Jag tyckte texten var intressant och håller med att man sällan gör något man inte vinner något på om man verkligen plockar ner i molekyler. Det behöver ju inte betyda att man är medveten om det och värsta egoisten. :)



Vi har börjat på en unghundskurs jag och Hiro. Tror inte hans förra matte gick någon valpkurs, men hur som helst är det ju viktigt för min och Hiros kontakt och vårt samarbete att gå kurs. Jag har ju bara haft min lilla älskling i fem månader ännu.

Datum: 2009-09-28 | Tid: 01:04:00     Url: http://hirosvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P




Trackback
RSS 2.0